Meloncholy, melodic, and moving.おすすめ度
★★★★★
A few days ago I received a copy of the Gutbounce version of Music for Yohji Yamamoto Collection 1995 (it's actually my second copy, having lost my first one). I felt the need to replace it, not just because of it's fairly rare collector's value, but because it's one of my favourite Sakamoto pieces.
For those who haven't yet heard it it's basically a 35-minute piano single containing one song, the enigmatically titled Bridge. I can't tell you how much I love this piece, the structure of it is so satisfying and interesting. The piece starts off with a very ambient 8-minute or so John Cage-esque prepared piano piece which slowly drifts into a cascading flurry of notes emphasising a gorgeous harmonic progression (which I always envision as falling lotus blossom for some reason). As this is repeated a few times, building the mood of the piece, the fast flurry of notes are contrasted with a harmonically static melody which lingers poetically after each phrase.
This section is not unlike the melody to Aoneko No Torso from Smoochy and later appearing in 1996, which was about the same time period this piece was composed and performed. After this section follows an even more sparse but beautiful harmonic progression which Sakamoto whimsically laidens with sparse melodic improvisation evolving the atmosphere of the piece into a deep meloncholy.
The section that follows is a recapitulation of the 'lotus blossom' section, which grows more and more intense with each repetition, drifting into the very highest, and very lowest registers of the piano for the crescendo. Following that another sparse, contrasting progression brings the piece to a peaceful, yet sorrowful conclusion.
For those of you who are fairly new to Sakamoto's work, or who haven't yet heard the piece (which is easily done since his reportoire is so vast!), I sincerely recommend you seek this little gem of a CD out and listen, and listen to your hearts content (which, I assure you, you will). ;)
或る種の「月光」おすすめ度
★★★★★
Jeru the Damajaの“come clean”を彷彿とさせる雨だれのように陰鬱なピアノの物憂げなフレーズの反復が、ゆっくりと幕を開ける。
色気も快感もない時間、そこから、やがて軽やかで微量のセンチメンタリズムを帯びたメロディアスな高音のフレーズに移行するときのささやかな幸福感、小さな希望。
そういうものを味わいたければ、このCDを聴けばいいのだ。ひとさじの歓びを、舌の上で転がしつづけるようにして。薄暗い空の下、丸善の店頭にそっと置かれた黄色いフルーツを、遠くから眺めるようにして。
たしかにそれは、後半に至って、悲しみで爆発しそうになる。もちろん、はかなく静かに消え去る錯覚にすぎないとしても。
ともあれ、あくまで穏やかに思考を窒息させる危険な一枚。
只者ではない証拠おすすめ度
★★★★☆
このCDを買ったのは、Gutレーベルがタワーレコードと共同して作ったレーベルがまだあった時でしたが、ミニマリズムに傾向しかけていた作者に飽きかけていた私に底力を感じさせてくれたのがコレでした。
いまだに音楽店に行って、坂本龍一のコーナーで「戦メリ」と「BTTB」等を交互に迷っている人を見かけると、余計な事を言いそうになります。
このアルバムと、「愛の悪魔」サントラは未だに悪魔的魅力を持っていると思います。
只者ではない証拠おすすめ度
★★★★☆
このCDを買ったのは、Gutレーベルがタワーレコードと共同して作ったレーベルがまだあった時でしたが、ミニマリズムに傾向しかけていた作者に飽きかけていた私に底力を感じさせてくれたのがコレでした。
いまだに音楽店に行って、坂本龍一のコーナーで「戦メリ」と「BTTB」等を交互に迷っている人を見かけると、余計な事を言いそうになります。
このアルバムと、「愛の悪魔」サントラはそれこそ悪魔的 魅力を未だ持っている空恐ろしいイイアルバムだと思います。
長らく探し求めていた方へおすすめ度
★★★☆☆
発売以来、長い事入手する事が困難なCDの内の一枚となっていた「Music for Yohji Yamamoto Collection 1995 THE SHOW vol.7 坂本龍一」が再発になると聞いた時はとても嬉しく思ったものです。
教授ファンにお勧めなのは当然ですが、このYohji Yamamoto Collectionシリーズをコレクションしている方で、vol.7だけ欠けていた方は、また無くならない内にgetしておきましょう。
「レコード(CD)はある時に買っておくものだ」とおっしゃった方がおりましたね(^^)。
自動車保険 見積もり
コルカタ
ドラえもん
ゴルフ 練習場
福山雅治 歌詞